Elżbieta Kubik
-
04.05.2020
klasa 7Thema: Kiedy masz urodziny?
Podręcznik Ćw. 5/75 Zapiszcie pytanie :
Wann hast du Geburtstag?- Kiedy masz urodziny?
Ich habe am………………….+n ……………….Geburtstag.
15.04-Ich habe am fünfzehnten April Geburtstag.
W ćwiczeniu macie świeta:
Weihnachten 25.12 -Boże Narodzenie
Ostern 04.04 – Wielkanoc
Pfingsten 23.05 –Zielone Świątki
Polnischer Nationalfeiertag 11.11- Święto Niepodległości
Kindertag 01.06- dzień dziecka
Deutscher Nationalfeiertag 03.10- Święto narodowe w Niemczech
Muttertag 26.05- Dzień Matki
Wybierzcie 3 święta i zapiszcie słownie , odpowiadając na pytanie.
Wann ist………………?
Praca domowa-Hausaufgabe
Ćw.4/74
klasa 8
Thema: Najważniejsze informacje o Szwajcarii.
Podrecznik Üb.1/ 76
Odpowiedzcie na pytania, poniżej zamieszczam tłumaczenie pytań z podręcznika:
-
Z jakimi krajami graniczy Szwajcaria?
-
Co jest stolicą Szwajcarii?
-
Jaką powierzchnię ma Szwajcaria?
-
Jakimi językami mówi się w Szwajcarii?
-
Czym płacimy w Szwajcarii?
-
Z czego słynie Szwajcaria?
-
Du wirst ihr werdet
Er/sie/es wird Sie/sie werden
Zeszyt ćwiczeń Üb. 5/79
Odpowiadamy całym zdaniem.
Üb.2/76
Słuchając tekstu w miejsce liczb wpiszcie odpowiedni czasownik.
z.B. 1-stattfinden
Następnie zapiszcie odmianę czasownika ,,werden”
Ich werde wir werden
-
27-30.04.2020
Klasa 8
THEMA: Składamy propozycję.
Otwórzcie podręcznik Üb.1/74. Według wzoru jaki mamy w podręczniku spróbujemy złożyć propozycję na Wandertag- dzień pieszej wycieczki. W odpowiedzi użyjemy konstrukcji zdania z zu (kiedy budujemy zdania z zu znajdziecie dokładne wyjaśnienie na str.81)
W zeszycie zapisz 3 pytania i 3 odpowiedzi
Vorschlag:- propozycja
Ich schlage vor…- proponuję…
Ich beabsichtige,…-zamierzam….
Leute, wer hat Absicht…- ludzie, kto ma zamiar….
Ich habe Lust,….- ja mam ochotę…
Zustimmung-zgoda
Gute Idee-dobry pomysł
Klasse!/Super!-super
Ich bin dafür.- Jestem za.
Ablehnung-odrzucenie
Das finde ich langweilig- Uważam , że to nudne.
Dort sterbe ich vor Langweile.- Tam umrę z nudów.
Ich bin dagegen- jestem przeciwko
Tut mir leid, ich war da am Wochenende- przykro mi byłem tam w weekend
Gegenvorschlag- inna propozycja
Ich möchte mir lieber…-Chciałbym bardziej…
Ich möchte lieber- chciałbym bardziej…
Können wir nicht…- czy nie moglibyśmy…
Üb.2 Dobierz do zdań właściwe reakcje.
1.Heute ist es wirklich sehr heiß. A.Ich schlage vor, ins Konzert zu gehen.
2.Ich möchte Musik live hören. B. Ich auch. Ich schlage vor, Pizza essen zu gehen.
3.Ich möchte mir ein neues Kleid kaufen. C.Ich schlage vor, den Bus zu nehmen.
4.Ich habe Hunger. D.Ich schlage vor, ins Museum zu gehen.
5. Ich will nicht zu Fuß gehen. E.Stimmt. Ich schlage vor, ins Schwimmbad zu gehen.
6. Was machen wir am Wandertag? F. Ich schlage vor, ins Einkaufszentrum zu fahren.
Klasa 7
THEMA: Miesiące i liczebniki porządkowe.Üb.1 Posłuchajcie nazwy miesięcy a następnie powtórzcie. Wpiszcie je do zeszytu jako notatkę.
I-Januar VII-Juli
II-Februar VIII-August
III-März IX-September
IV-April X-Oktober
V-Mai XI-November
VI-Juni XII-Dezember
Üb.2 Otwórzcie podręcznik str.81
Wpiszcie liczebniki porządkowe do zeszytu i zaznaczcie końcówkę –te i –ste oraz wyjątki: 1,3,7,8
Üb.3/74
Posłuchamy a następnie zapiszemy daty podane w nagraniu. (ćwiczenie można wykonać również bez słuchania)
- 20.04.2020
KLASA 7
Temat: Jaka jest pogoda?-ćwiczenia.
Ṻb.4/73 – podręcznik – pracujemy wspólnie na Skype/Discord. Następnie robicie notatkę do zeszytu.
A. 3,5
B.1,4
C.7,9,2
D.10,6,8
Ṻb.4/73 – podręcznik- praca samodzielna.
Odpowiedzcie na pytania:
Was ist deine Lieblingsjahreszeit?- Jaka jest Twoja ulubiona pora roku?
Meine Lieblingsjahreszeit ist………- Moją ulubioną porą roku jest……………..
Wie ist das Wetter im Winter?- Jaka jest pogoda zimą?
Es ist……..
Was machst du gern im Winter? – Co robisz chętnie w zimie?
Ich laufe Schlittschuh- jeżdżę na łyżwach
Ich fahre Schlitten- jeżdżę na sankach
Ich fahre Ski- jeżdżę na nartach
Klasa 8
TEMAT: Kino i teatr- pytania i odpowiedzi.
Wpiszcie notatkę do zeszytu i odpowiedzcie na pytania. Przykładowe odpowiedzi macie w nawiasie, ale możecie dodać własne.
1.Wann warst du das letzte Mal im Theater?- kiedy ostatnio byłeś/-aś w teatrze?
Ich war…. ( am Wochenende- w weekend; am Freitag- w piątek, am Samstag- w sobotę…)
2.Mit wem warst du im Theater?- z kim byłeś/-aś w teatrze?
Ich war….( mit meiner Klasse- z klasą, mit meinem Freund- z przyjacielem, mit der Familie- z rodziną…
3.Was hast du dich angesehen?- Co oglądałeś/-łaś?
Ich habe mich…………………………angesehen- Oglądałem/-am………………………
Hausaufgabe- praca domowa
Przyporządkuj argumenty od A do H do podanych kategorii oraz je przetłumacz (korzystaj ze słownika na końcu podręcznika).
ARGUMENTE:
KINO
THEATER
PRO (za)
CONTRA(przeciw)
A.Die Eintrittskarten sind sehr teuer.
B. Hier kann man tolle Effekte sehen.
C. Jedes Stück kann man live mitbekommen.
D.Man hat immer ein paar Filme zur Auswahl.
E.Die Karten muss man einige Zeit vorher reservieren.
F.Nach ein paar Monaten kann man denselben Film im Fernsehen sehen.
G.Während der Filmvorführung darf man essen.
H. Während der Aufführung darf man nichts essen und trinken.
zur Auswahl- do wyboru
vorher- wcześniej
teuer-drogi
toll-wspaniały
ein paar- kilka
- 07.04.2020
KLASA 7
TEMAT: Opis pogody i pory roku.
Wpiszcie sobie notatkę pod tematem lekcji.
Der Frühling-wiosna
Der Sommer- lato
Der Herbst- jesień
Der Winter- zima
Es ist frostig- jest mroźno
Es ist kalt- jest zimno
Es ist kühl- jest chłodno
Es ist warm – jest ciepło
Es ist heiβ- jest gorąco
Es ist sonnig- jest słonecznie
Es ist bewölkt- jest zachmurzone
Es ist windig- jest wietrznie
Die Sonne scheint- świeci słońce
Es regnet- pada deszcz
Es schneit- pada śnieg
Odpowiedzcie na pytania w 2 zdaniach:
-
Wie ist das Wetter im Winter?- Jaka jest pogoda w zimie?
…………………………………………………………………..
-
Wie ist das Wetter im Sommer- Jaka jest pogoda w lecie?
…………………………………………………………………….
Użyjcie zwroty, które poznaliśmy wcześniej
KLASA 7 i 8
Temat: Tradycje i zwyczaje wielkanocne w Niemczech.
Obejrzyjcie film a następnie uzupełnijcie assocjogram.
https://www.youtube.com/watch?v=2PAAH6mn7fY
KLASA 8
Temat: Kino i teatr.
Do zeszytu wpiszcie sobie zwroty związane z kinem i teatrem.
Die Leinwand-ekran w kinie
Der Film –film
Die Schauspieler/in - aktor
Die Zuschauer- widz
Die Effekte sehen- widzieć efekty
In der letzten Reihe, mittag sitzen- siedzieć w ostatnim rzędzie, pośrodku
Die Kinokarte- bilet do kina
Während der Filmvorführung: Man darf Essen und trinken- podczas filmu można jeść i pić
Die Bühne- scena
Das Teaterstück- sztuka teatralna
Die Schauspieler/in- aktor
Die Zuschauer-widz
Das Stück live mitbekommen- oglądać sztukę na żywo
mittig, in der zweiten Reihe sitzen- siedzieć pośrodku, w drugim rzędzie
die Theaterkarte- bilet do teatru
Während der Aufführung: Essen Und Trinken sind verboten- podczas przedstawienia jedzenie i picie są zabronione.
Znajdź i zapisz 2 różnice i 2 podobieństwa kina i teatru.
Unterschiede(różnice):
Ähnlichkeit(podobieństwo):
- 25.03.2020 KLASA VIII
Thema: Pracujemy ze słownikiem.
Dziś popracujecie ze słownikiem, który znajduje się na końcu książki. Pod tematem lekcji zapiszcie sobie ćwiczenie i przetłumaczcie słowa, zwroty i zdania.
Üb. 1
Gehen Sie geradeaus bis zur Kreuzung-
Wo befindet sich das Rathaus-
Ich stelle die Milch in den Kühlschrank-
Monika hängt das Bild an die Wand-
Die Jugendherberge befindet sich neben der Konditiorei-
Die Treppe hoch ist die Bibliothek-
Die Treppe runter befindet sich der Computerraum-
Entschuldigung, wo befindet sich das Hotel?-
- 25.03.2020 KLASA VII
Thema: Pracujemy ze słownikiem.
Dziś popracujecie ze słownikiem, który znajduje się na końcu książki. Pod tematem lekcji zapiszcie sobie ćwiczenie i przetłumaczcie słowa, zwroty i zdania.
Üb.1
Ich möchte zu Mittag Fisch mit Salzkartoffeln essen-
Salz ist salzig-
Ich esse kein Eis, denn es ist zu kalt-
Was kostet eine Flasche Mineralwasser?-
Ich habe Hunger-
Ich mag Tomatensuppe mit Reis-
Er isst keinen Käse, denn er ist zu salzig-
Zum Frühstück esse ich Käsebrot-
-
23.03.2020r. KLASA VIII
Thema: Najważniejsze informacje o północnych Niemczech.
Dziś popracujemy z filmem . Obejrzyjcie sobie krótki film o północnych Niemczech a następnie wykonajcie następujące zadanie. Jak obejrzeć film? Wyjaśniam krok po kroku…
-
W wyszukiwarkę wpisujecie docwiczenia.pl
-
Wpisujecie w miejsce na kod następujący KOD: K8EXPD i Enter
-
I macie gotowy film do obejrzenia, film trwa 2:46
-
Wir sind im Norden von Deutschland. Hier ist das Meer. Hier gibt es keine Berge, das Land ist …………………………………. Es gibt Felder……………………………………… und…………………………………… Wiesen. Aber es gibt in Norddeutschland nicht nur…………………………………………….. Landschaften und Natur. Es gibt auch……………………………………………………… Städte.
To jest słownictwo związane z filmem
die Altstadt – starówka
der Autounfall, Autounfälle – wypadek komunikacyjny
die Behörde für Straßenverkehr – urząd ds. ruchu drogowego
der Berg, Berge – góra bewundern – podziwiać
falsches Parken – niepoprawne parkowanie
fehlerhaftes Fahren – niewłaściwa jazda
das Feld, Felder – pole
ach – płaski
der Hafen – port
das Land – ziemia, kraina, kraj
die Landschaft, Landschaften – krajobraz
lebendig – tętniący życiem
die Meerestiere – owoce morza
im Mittelalter – w średniowieczu
sammeln – zbierać
die Spezialität, Spezialitäten – specjał
die Strafpunkte – punkty karne
unberührt – nietknięty, nienaruszony
weit – szeroki, rozległy
die Wiese, Wiesen – łąka
die Wirtschaft – gospodarka
zeitweise – przez dłuższy czas
Obejrzyj film i uzupełnij tekst podanymi przymiotnikami. Ćwiczenie wpiszcie do zeszytu.
schöne • große • weite • interessante • unberührte • flach
-
23.03.2020r. KLASA VII
Thema: Najważniejsze informacje o Berlinie.
Dziś popracujemy z filmem . Obejrzyjcie sobie krótki film o Niemczech a następnie wykonajcie następujące zadanie. Jak obejrzeć film? Wyjaśniam krok po kroku…
-
W wyszukiwarkę wpisujecie docwiczenia.pl
-
Wpisujecie w miejsce na kod następujący KOD: K7D272 i Enter
-
I macie gotowy film do obejrzenia, film trwa 2:52
-
die Carrywurt; -¨e – kiełbaska z przyprawą curry
der Döner; - – kebab
der Fernsehturm – wieża telewizyjna
das Gericht; -e – potrawa
die Hauptstadt; -¨e – stolica
hoch – wysoki
die moderne Kuppel – nowoczesna kopuła
die Mauer – mur
der Mensch; -en – człowiek
große Parks mit Bäumen und Seen – duże parki z drzewami i jeziorami
die Reste – resztki, pozostałości
die Sehenswürdigkeit; -en – atrakcja turystyczna
der Verkehr – ruch drogowy, komunikacja
Sieh dir den Film noch einmal an und kreuze an: richtig (R) oder falsch (F). Obejrzyj film kolejny raz i zaznacz: prawda (R) lub fałsz (F).
Do filmu wykonajcie następujące ćwiczenie i wpiszcie je do zeszytu.
1. Berlin ist die Hauptstadt von Österreich. R F
2. Hier leben etwa 3,5 Millionen Menschen. R F
3. Berlin hat keine Sehenswürdigkeiten. R F
4. Auf den Straßen fahren Busse, Straßenbahnen, Autos und Fahrräder. R F
5. Typische Berliner Gerichte sind Pizza und Döner. R F
Tłumaczenie zdań do filmu:
1Berlin jest stolicą Austrii.
2. Tutaj mieszka około 3,5 miliona ludzi.
3. W Berlinie nie ma atrakcji turystycznych.
4. Po ulicach jeżdżą busy, tramwaje, auta i rowery
5. Typową niemiecką potrawą jest Pizza i kebab.
Tłumaczenia zdań nie wpisujecie do zeszytu!
- 17, 19.03.2020
KLASA VIIJęzyk niemiecki
17.03.2020r.
Thema: Budujemy zdania ze spójnikiem ,, denn”
Zasadę budowy zdań ze spójnikiem ,,denn” już znacie. Przypomnijcie sobie, jak budujemy zdania ze spójnikiem ,, ponieważ” i wykonajcie ćwiczenie w zeszycie.
Die Gemüsesuppe/Paul-zu salzig
Die Gemüsesuppe schmeckt Paul nicht, denn sie ist zu salzig.
Zupa warzywna nie smakuje Paulowi, ponieważ jest za słona.
Przepiszcie przykład do zeszytu i wykonajcie według wzoru pozostałe.
Der Käse/uns-scharf………………………………………………………………………………..
Das Brathähnchen/mir-nicht warm…………………………………………………………………
Der Orangensaft/Sie-nicht sauer……………………………………………………………………..
Der Kaffee/Tanja und Alex-zu bitter…………………………………………………………………
Die Schokolade/ dem Kind- zu süβ…………………………………………………………………..
19.03.2020r.
Thema: Doskonalimy sprawność czytania ze zrozumieniem.
Przeczytajcie tekst z Üb.2/66 a następnie odpowiedzcie na pytania.(podręcznik)
W tym zdaniu macie także stopniowanie przymiotnika gern- chętnie. Wpiszcie go do zeszytu.
gern-lieber-am liebsten
Podaję ceny do A – 9,40€, B 3,60€, C-1,40€( będą Wam potrzebne w tekście)
Pod tekstem macie pytania do niego, podaję Wam ich tłumaczenia.
-
Ile pieniędzy ma przy sobie Sophie?
-
Co chce kupić?
-
Ile kosztuje Hamburgr?
-
Kto chce kupić wodę mineralną?
-
Dlaczego Sophie chce napić się herbaty?
-
Odpowiedzi do pytań ( w języku niemieckim) zapiszcie w zeszycie .
Na końcu książki jest słowniczek i możecie z niego korzystać, ale jeśli coś jest niejasne piszcie do mnie przez Messenger.
Pozdrawiam i dużo zdrówka !
KLASA VIII
17.03.2020
Stunde
Thema: Jak dojdę do…?
Podręcznik:Ü1/64 – Odpowiedzcie na pytania, patrząc na plan miasta.
Podaję tłumaczenia pytań:
-
Co znajduje się na Paulanerweg?
-
Ile mostów jest w mieście i jak się nazywają?
-
Gdzie znajduje się teatr?
-
Czym można dojechać do dworca?
-
Co znajduje się na Marktplatz?
-
Na jakiej ulicy znajduje się schronisko młodzieżowe?
-
Co leży pomiędzy ulicami: Rosenalee, Lindenstraβe….?
-
Co znajduje się na ulicy Kastanienweg naprzeciwko hotelu?
-
Üb. 1/66 Przeczytajcie teksty spróbujcie dopasować odpowiednie tytuły. Zwróćcie uwagę, że dwa z nich nie pasują do żadnego.
Üb.2 Przeczytajcie zdania i zdecydujcie, które z nich jest prawdziwe lub fałszywe.
Odpowiedzi do zadania 1 i 2 zapiszcie sobie w zeszycie. W razie potrzeby korzystajcie ze słownika, który macie na końcu książki.
Pozdrawiam, trzymajcie się zdrowo!!!
Odpowiedzi zapiszcie sobie w zeszycie, wspomagając się planem miasta w książce.
Dodatkowo niech każdy z Was wybierze sobie dowolny punkt w Waszej okolicy i krótko opisze drogę zwrotami, jakie poznaliśmy na zajęciach.( znajdujecie się w Waszym miejscu zamieszkania)
-Entschuldigung, wo befindet sich……. .(sklep (Geschäft);
przystanek( Haltestelle)…
-Gehen Sie….
19.03.2020
Thema: Doskonalimy sprawność czytania ze zrozumieniem.
Üb. 1/66 Przeczytajcie teksty spróbujcie dopasować odpowiednie tytuły. Zwróćcie uwagę, że dwa z nich nie pasują do żadnego.
Üb.2 Przeczytajcie zdania i zdecydujcie, które z nich jest prawdziwe lub fałszywe.
Odpowiedzi do zadania 1 i 2 zapiszcie sobie w zeszycie. W razie potrzeby korzystajcie ze słownika, który macie na końcu książki.
Pozdrawiam, trzymajcie się zdrowo!!!