Zespół Placówek Oświatowych w Wiązownicy Dużej

Wiązownica Duża 135, 28-200 Staszów

tel. 15 866 6107 fax 15 866 6107

pspwd@poczta.fm

Marta Orlikowska

Znowu mamy naucznaie on - line.

W razie potrzeby zapraszam do kontaktu we wtorki i czwartki od 9 do 11, oraz piątki od 11 do 13.
Mój
e-mail: orlikomarta@gmail.com

Przypominam również o skrzynce problemów: skrzynkaproblemow.pspwd@gmail.com

Zapraszam Was także na classroom - Kącik pegagoga. Kod do zajęć: e3zpcyb

Pozdrawiam wszystkich i do zobaczenia, oby jak najszybciej.

:)

PS. Pamiętajcie! #zostanwdomu #ZOSTANWDOMU


Wasza pani pedagog - Marta Orlikowska

  • 13 - 15. 04. 2021

    * Przedszkole - j. angielski

https://drive.google.com/file/d/1e5VWxj5L8ZHhm1pV-rqZQ_PfA17ubvBH/view?usp=sharing

* oddział 0

https://drive.google.com/file/d/1gOub46A9dAux6mnblLwHdqp3s-SMBrT_/view?usp=sharing


  • 06 -8.04.2021

* Język angielski - oddział 0

https://drive.google.com/file/d/1u04STsDVu4SanqI2WfhEOkglNToFimrV/view?usp=sharing


flashcards / karty obrazkowe

https://drive.google.com/file/d/1mYFqoYRlcbC3X9dCW9Vbcyv_5Nk4VOKq/view?usp=sharing


karta pracy

https://drive.google.com/file/d/1KK6gInoCz10crzX89JGZsS53tOb5pzNJ/view?usp=sharing


* Język angielski - przedszkole

https://drive.google.com/file/d/14RHzAbAcQ4i7MBd_gx02jMLIMUYwIjaQ/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1BHWK9VJxJK5g7pl-JLhPZg2JJbh3IwzX/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1I508mACV-n9O39IKFiPTB8_CKoePeOeX/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1YvmjIfYm_lLDxt9fzZPeW1jLf4IYdTyP/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1rODVS21PVCrsrOOI8XSBbgGX3NIGYuQb/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1PChU80xokKMpfrduvB5OpKIHZ9wZ57gM/view?usp=sharing



  • 30 - 31. 03. 2021

    Język angielski: Zerówka i przedszkole:

    - słownictwo plus karta pracy:

https://drive.google.com/file/d/10xYoTeoyLByIWl3kGjDgjqhjKVym9MAG/view?usp=sharing

- flashcards - karty obrazkowe:
https://drive.google.com/file/d/1P0GiKkg6sDFbrMHVkgssYSMJ5TGGfQCH/view?usp=sharing



  • 20. 05. 2020

    Witajcie.
    Dziś lekcja dotycząca Kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł. Wytyczne do lekcji znajdziecie na classroom.

Pozdrawiam

:)

  • 15.05.2020

    Międzynarodowy Dzień Rodzin

    Przypadający 15 maja Międzynarodowy Dzień Rodzin został ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1993 roku. Celem ustanowienia obchodów Dnia Rodziny miało być pogłębienie świadomości społeczeństwa na temat problemów rodziny i zwiększenia zdolności społeczeństw do przezwyciężania tych problemów poprzez realizowanie kompleksowej prorodzinnej polityki społecznej.

    International Day of Families
    www.un.org/en/events/familyday/


    Zapraszam Was do obejrzenia prezentacji na temat dzisiejszego święta. Następnie bardzo proszę, abyście się zastanowili i odpowiedzieli mi na pytanie:
    jaki jest wasz ulubiony sposób na spędzanie czasu z rodziną? Odpowiedzi proszę przesyłać na classroomie.


    http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/Mi%C4%99dzynarodowy%20Dzie%C5%84%20Rodziny.pdf



  • 14.05.2020

    Moje samopoczucie!

    Dobrej zabawy :)

    http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/Moje%20samopoczucie.pdf


  • 13.05.2020

    Profilaktyka palenia papierosów
    Moi drodzy,
    jak wiecie w naszej szkole prowadzimy zajęcia profilaktyczne na temat palenia papierosów.
    Dziś chciałabym, abyście obejrzeli film z poniższego linku.
    Film "Nie spal się na starcie" to antynikotynowa kampania społeczna, kierowana do osób w wieku 12-16 lat, i powstał na zlecenie Fundacji Aflofarm . Głównym celem tej kampanii jest powstrzymanie młodych osób od sięgnięcia po pierwszego papierosa. Jest to dla Was przekaz: nie warto zaczynać palić, bo palenie może negatywnie wpłynąć na Waszą przyszłość, a uzależnienie zapoczątkowane w tak młodym wieku może mieć także bardzo groźne skutki w przyszłości. Papierosy są substancją uzależniającą, która może zniszczyć talent, w jakiekolwiek dziedzinie.
    Raz jeszcze zachęcam, obejrzyjcie.
    Miło mi będzie, jeśli podzielicie się ze mną Waszymi refleksami na temat w/w filmu.
    Proszę, abyście swoje wypowiedzi na tem temat zamieszczali na classroom, w "Kąciku pedagoga". Kod do zajęć otrzymacie od swoich wychowawców. Zamieszczony jest również we wstępie (zakreślonym na żółto).

    https://www.youtube.com/watch?v=bXlUbaKfyzI


  • 08.05.2020

Wiem, że ostatnio Wasza motywacja do nauki spada. Jesteście zmęczeni już zdalną nauką, codziennym kilkugodzinnym siedzeniem przed kmputerem. Oczywiście jest to problem, ale wiedzcie, że jeżeli wytrzymacie, Wasze wysiłki będą nagrodzone. A co zrobić, żeby sobie pomóc?

Czym jest motywacja? Co robić aby nasza motywacja do nauki wzrosła?

Istnieje bardzo wiele definicji motywacji, najogólniej mówiąc motywacja to stan gotowości do podjęcia określonych działań związanych z zaspokojeniem potrzeb człowieka.

Możemy powiedzieć, że jest to energia, wola do działania, nasz „wewnętrzny silnik” ale i wybór, wyrażający się w stwierdzeniu „Ja chcę”.

  • Zadbajmy o swoje potrzeby

Czasami to, co wydaje się nam brakiem motywacji do nauki, wynika z braku zaspokojenia potrzeb dziecka: m.in. potrzeby ruchu, odpoczynku czy potrzeby bezpieczeństwa. Potrzeba bezpieczeństwa jest w sytuacji pandemii szczególnie dla nas ważna. Rozmawiajcie o tym z rodzicami, zachowujcie spokój i bądźcie odpowiedzialni. Musicie wiedzieć, że dorośli też przeżywają trudne emocje, ale znają sposoby, żeby sobie z nimi radzić. Dlatego pamiętajcie, jeżeli czujecie się niepewnie, idźcie z tym do rodziców. Możecie się również z problemem zwrócić do Waszego wychowawcy czy Pani pedagog.

Obecny czas, który spędzacie w domach, powinien być przeznaczony nie tylko na naukę, ale i rozwijanie (może odkrywanie?) pasji i wzmacnianie relacji z bliskimi.

  • Utrzymujmy jasny, stabilny harmonogram dnia (w miarę możliwości niezmienny).

Pomimo, że fizycznie nie przychodzimy do szkoły (my wszyscy), warto utrzymywać harmonogram, który obowiązywał nas wcześniej. Dobra organizacja czasu nauki pomaga zmobilizować się do pracy. Ponadto utrzymanie codziennej rutyny wpływa pozytywnie na poczucie bezpieczeństwa. Nie rezygnujcie z Waszych codziennych regularnych czynności i zwyczajów, pomoże Wam to w zachowaniu porządku i celów w życiu.

Poproście rodziców, by pomogli Wam planować czas: w planie dnia uwzględnijcie czas na naukę (indywidualną pracę ucznia z materiałami wskazanymi przez nauczyciela, zajęcia na platformie e-learningowej, pracę domową, czytanie książek), aktywność fizyczną (np. ćwiczenia sugerowane przez nauczycieli wychowania fizycznego), obowiązki domowe oraz rozrywkę i odpoczynek.

Poproście również rodziców o pomoc w organizacji warunków do nauki. Zadbajcie o przestrzeń, w której będziecie mogli spokojnie pracować.

  • Pamiętajmy o systematycznej pracy.

Trudno jest w jeden wieczór odrobić lekcje z kilku dni, kiedy jednak naukę rozłoży się w czasie, wówczas okazuje się, że opanowanie materiału nie jest tak trudne i czasochłonne, jak się obawialiśmy. Jeżeli będziecie systematycznie pracwać (co wiąże się także z przestrzeganiem harmonogramu dnia) zauważycie, że przyswajanie wiedzy stopniowo i małymi partiami jest bardziej efektywne i nie wymaga zbyt dużego wysiłku.

Umysł, który regularnie ćwiczy, łatwiej przyswaja informacje i zapamiętuje je. A wprowadzenie dyscypliny w uczeniu się pomoże Wam być systematycznym również w innych dziedzinach życia.

  • Bąźmy samodzielni.

Bardzo ważne jest, abyście lekcje odrabiali sami. Niech rodzice nie wyręczają Was, a tylko służą pomocą. Niech udzielają wskazówek, wyjaśniają wątpliwości, ale nie podają Wam gotowych rozwiązań. Niech odrabianie lekcji zaczyna od najprostszych rzeczy, bo szybki sukces wzmoże motywację do rozwiązywania trudniejszych zadań.

To Wy jesteście odpowiedzialne za odrobienie prac domowych i swoją naukę. Samodzielne wykonanie pracy dostarczy Wam satysfakcji i wzmocni Waszą wiarę we własne siły. Pamiętajcie, MOŻECIE, takie myślenie i postawa „mogę, jeśli chcę” pomaga w radzeniu sobie z nowymi zadaniami i w pokonywaniu codziennych trudności w przyszłości.

  • Współpracujmy ze szkołą.

Jeżeli uznacie to za ważne/konieczne, zgłaszajcie szkole na bieżąco swoje spostrzeżenia i wnioski, w szczególności dotyczące przebiegu uczenia się na odległość, np. trudności (w tym trudności techniczne), zasoby i możliwości sprzętowe dostępne dla Was. Oczywiście mogą to robić także Wasi rodzice.


  • 07. 05. 2020

    Techniki zdobywania wiedzy

    Wielu uczniów uskarża się na trudności z koncentracją, zapamiętywaniem, kojarzeniem, cierpi z powodu stresu przejawiającego się w różny sposób. To tylko niektóre z nieprzyjemności, które niestety często wiążą się z nauką. Prawdopodobnie bardzo trywialnie zabrzmi stwierdzenie, że nauka nie musi być nieprzyjemna, ale faktycznie nie musi! Wystarczy podejść do niej we właściwy sposób, uczyć się skutecznie, a także dać sobie czas zarówno na przyswojenie materiału, jak i na należyty odpoczynek.

    Nie chodzi tylko o to, aby odpowiednio wcześnie rozpocząć przygotowania do sprawdzianu, ale również o to, a w zasadzie głównie o to, by uczyć się skutecznie. Wiele osób nie posiada tej umiejętności i regularnie stosuje własne, nieefektywne sposoby uczenia się. Skutki takiej nauki nie są zadowalające. Poświęcamy nauce dużo więcej czasu, a efekty nie koniecznie na to wskazują. Materiał powinniśmy zapamiętywać szybko, trwale i przyjemnie. Wydaje się to niewiarygodne, a w praktyce nie jest trudne do osiągnięcia. W tym momencie pojawia się pytanie - jak powinnyśmy się uczyć?

    Pewna pani pedagog stworzyła piękną prezentację na temat technik skutecznego uczenia się. Wystarczy zapoznać się z nią, wpoić sobie zasady przedstawnionych w niej metod i technik, przećwiczyć je i... do nauki! :)


    http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/SKUTECZNE%20TECHNIKI%20NABYWANIA%20WIEDZY.pdf

06.05.2020

Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych – święto to obchodzone jest w Europie corocznie 5 maja. Zapoczątkowane zostało we Francji na początku lat 90 XX wieku, jako dzień godności osób niepełnosprawnych (fr.) Rendez-vous de la Dignité (Spotkanie z godnością).

Celem obchodów Dnia jest sprzeciw wobec dyskryminacji osób niepełnosprawnych w pracy, w urzędach oraz w życiu codziennym. Dzień ten jest dniem manifestowania tolerancji i równouprawnienia.

W ramach obchodów tego dnia w Polsce organizowany jest Marsz Godności Osób Niepełnosprawnych. Inicjatorem jest Stowarzyszenie Wspierania Aktywności Niepełnosprawnych Intelektualnie "Aktywni" w Białymstoku. 5 maja obchodzony jest także Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną. Podwójne święto jest okazją do dyskusji o sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce i pokazania barier z którymi wciąż się borykają.

https://view.genial.ly/5eb04879d948e90d85cd2354/horizontal-infographic-diagrams-5-majaa?fbclid=IwAR06hBayV2NNTaku8Md9DUsZgdu4Gfs2Y-41kz-HXCo9uqDRfnCevvzyR7s


  • 30. 04. 2020

POZNAJEMY SIEBIE

͝ ꙼

Wszyscy podróżujemy przez życie i każdy z nas może wybrać jedną z wielu możliwych dróg. Którą Ty wybierzesz? Wierzę, że ta najbardziej satysfakcjonująca prowadzi ku temu, co cenisz i na czym Ci zależy.

Jeżeli wiesz, na czym Ci naprawdę zależy, możesz właśnie na to ukierunkować swoją aktywność.

Poznanie cenionych przez Ciebie talentów może Cię wesprzeć w pracy nad sobą. W rezultacie prawdopodobnie zauważysz, że zrozumienie ich oraz działanie zgodnie z nimi pozwala Ci czerpać więcej radości i satysfakcji z życia.

Wykonaj ćwiczenie.


http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/Poznajemy_siebie_%C4%87wiczenie.pdf



  • 29. 04. 2020

    ZWIĘKSZ SWOJĄ MOC!

    Każdego dnia zupełnie swobodnie wypowiadamy się na temat innych osób. Kiedy przychodzi nam zaprezentować własną osobę, często zamykamy się w sobie nie mogąc zbudować na swój temat logicznego zdania. Mówienie o sobie jest trudne. Doświadczenie „bycia wartościowym czy ważnym” daje poczucie sprawności działania i wewnętrzne przekonanie, że jest się w stanie osiągnąć wytyczone w życiu cele. Samoakceptacja i poczucie własnej wartości mają wpływ na rozwój i funkcjonowanie człowieka. Zaniżona samoocena powoduje, iż sami pomniejszamy własne możliwości; nie doceniamy potencjału, jaki moglibyśmy wykorzystać w działaniu.
    Obejrzyjcie proszę filmik, następnie robicie karty pracy.
    Temat dotyczy również treningu umiejętności emocjonalno - społecznych.

    https://www.youtube.com/watch?v=GutSBEon4gE&feature=share&fbclid=IwAR25IYcTqTKWHHbUF5G7FxMC0OJHDlVpYeOH0Opr_vTT5LYrqrcHKCcz7Zs

http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/zwi%C4%99ksz.swoj%C4%85.moc.pdf

Miłej zabawy!


  • 24. 04. 2020

    Plan nauki dla uczniów młodszych i starszych


    Witajcie,
    Przed chwilą Minister Zdrowia oraz Minister Edukacji Narodowej ogłosili, że szkoły zostają zamknięte do 24 maja.
    W związku z tym nadal czeka nas nauka zdalna.
    Mam dla Was małą podpowiedź, jak zaplanować sobie naukę, aby była ona efektywna:


    Plan nauki dla uczniów młodszych:


Plan nauki dla uczniów starszych:



  • 23. 04. 2020


WSTĘP DO RELAKSACJI,

CZYLI JAK ZWALCZYĆ

Niepokój, stres, lęk

W czasie kiedy mierzymy się z nową rzeczywistością naznaczoną ograniczeniami, dodatkowymi obowiązkami i lękiem szybciej odczuwamy obciążenie psychiczne i fizyczne. Poszukajmy zatem czegoś co wyciszy umysł i rozluźni ciało. Zadbajmy o siebie.

Poniżej znajdziecie bardzo ciekawą prezentację, a w niej kilka interesujących technik relaksacyjnych, które pomogą Wam przetrwać ten trudny czas.
Zapraszam :)

http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/RELAKSACJA.pdf


  • 22. 04. 2020

    ASERTYWNOŚĆ - CO TO JEST?

    Dość powszechnie uważa się, że asertywność to przede wszystkim „umiejętność mówienia nie”. To częste nieporozumienie. Odmawianie bez szacunku i wrażliwości wobec osoby, której odmawiamy bliższe jest raczej ignorancji a nawet arogancji niż prawdziwej asertywności, będącej w swojej istocie umiejętnością raczej szlachetną.

    Co to jest asertywność?

    Asertywność to umiejętność wyrażania własnego zdania, uczuć, postaw w sposób otwarty, w granicach nie naruszających praw, ani psychicznego terytorium innych osób oraz własnego. Innymi słowy to umiejętność zachowania się równocześnie z szacunkiem dla siebie i dla innych. To umiejętność zachowania się w sposób nieagresywny, nie powodujący cierpienia innych ani też własnego. Można powiedzieć, że osoba asertywna kieruje się dewizą: „Twoje prawa i potrzeby są równie ważne jak moje. Jeśli dochodzi między nami do konfliktu – poznajmy swoje punkty widzenia, uszanujmy je tak samo jak ich możliwą odmienność. Poszukajmy najlepszego dla nas obojga rozwiązania, być może czegoś ważnego się przy tym nauczymy. Jeśli uda nam się je znaleźć, to świetnie. Jeśli nie, to trudno, przynajmniej będziemy wiedzieć, że próbowaliśmy najlepiej jak umieliśmy i postąpimy każdy w zgodzie ze sobą”.

    Asertywność jest umiejętnością nabytą – oznacza to, że nikt nie rodzi się z gruntu asertywny, a raczej w toku relacji z innymi lepiej lub gorzej rozwija tę umiejętność. Ludzie bardzo różnią się pod względem zdolności do bycia asertywnymi i nierzadko rozwijają się w kierunku znacznej uległości lub znacznej roszczeniowości wobec innych. Innymi słowy mają ograniczony szacunek dla siebie (uległość) lub do innych (roszczeniowość). Niewątpliwie osoby, które potrafią być asertywne są bardziej zadowolone z siebie, z relacji z innymi ludźmi i ogólnie cieszą się lepszym zdrowiem psychicznym. W dużej mierze jest tak dlatego, że potrafią zadbać o to co dla nich ważne, nie narażając przy tym na szwank swojego otoczenia.

    Asertywność a krytyka

    Bycie asertywnym oznacza także umiejętność przyjmowania i wyrażania krytyki, pochwał i innych opinii, umiejętność reagowania w sposób nieuległy, w tym odmawiania. Postawa asertywna zwykle towarzyszy ludziom, którzy posiadają adekwatny do rzeczywistości obraz własnej osoby (tego kim są), a w związku z tym stawiają sobie realistyczne cele i w znacznej mierze wykorzystują swoje możliwości. Nie podejmują się zbyt trudnych zadań przez co nie narażają się na frustrację i krytykę otoczenia.

    Osoba asertywna czuje się swobodnie odsłaniając (w rozsądnych granicach) siebie innym. Bez nadmiernego lęku, uczciwie i bezpośrednio buduje relacje, potrafi współpracować. Ma też adekwatną świadomość własnych mocnych i słabszych stron, dzięki czemu nie jest mocno zależna od chwilowych sukcesów i porażek. Potrafi pozwolić sobie na popełnianie błędów i potknięć jako pretekstów do dalszej nauki.

    Czy asertywności można się nauczyć?

    Własną asertywność można aktywnie rozwijać korzystając z pomocy psychoterapeuty, psychologa lub różnego rodzaju szkoleń dedykowanych rozwojowi tej umiejętności, tzw. treningom asertywności. Pomocna jest także literatura w formie poradników dostępnych w księgarniach.


    Poniżej znajdziecie WSTĘP DO ASERTYWNOŚCI - POMOCNIK. Zawiera on informacje oraz karty pracy do ćwiczenia własnej asertywności.

    Pomocnik dedykowany jest wszystkim, ze szczególnym uwzględnieniem osób z zaburzeniami umiejętności emocjonalno - społecznych.

    http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/Wst%C4%99p%20do%20asertywno%C5%9Bci%20-%20pomocnik.pdf

  • 17.04.2020

    Moi Drodzy, czas pandemii jest ciężkim doświadczeniem dla nas wszystkich. Choć już pewnie trochę się przyzwyczailiście, to na pewno nie jest łatwo. W linku poniżej znajdziecie prezentację z kartami pracy dotyczącą emocji. Ściągamy, wypełniamy, bawimy się.
    Głowa do góry!
    :)



    http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/Moje%20emocje1.pdf



  • 16.04.2020





  • 15.04.2020

Tęczowa akcja Wszystko będzie dobrze!!!

Kochani Uczniowie! Drodzy Rodzice!
zachęcam Was do udziału w tęczowej akcji WSZYSTKO BĘDZIE DOBRZE !!!

Już wiele placówek w całej Polsce bierze udział w akcji. Polega ona na wykonaniu plakatów, prac plastycznych przedstawiających tęczę. Po wykonaniu pracy przyklejamy ją do naszego okna.
Niechaj ta tęcza będzie symbolem naszej wspólnoty, pozytywnego myślenia oraz jedności w tych trudnych chwilach. Akcja ta nie jest konkursem! Natomiast wszystkie nadesłane prace będą zamieszczone na naszej stronie internetowej.
Technika wykonania oraz format prac plastycznych dowolna.
Czekam na zdjęcia prac:
adres e-mail:
orlikomarta@gmail.com

Czekam na Wasze prace Kochani! :)

Wasza Pani Pedagog



Drodzy Rodzice,

udział w akcji jest dobrowolny i jednoznaczny z wyrażeniem zgody na gromadzenie, udostępnianie oraz publikację zdjęć na stronie internetowej szkoły.



  • 08.04.2020


Przed nami Święta Wielkanocne. Będą one inne niż do tej pory.

Karta pracy, którą chcę dziś zaproponować, pomoże osobie ją wypełniającej przyjrzeć się emocjom i potrzebom związanym ze zbliżającą się Wielkanocą. Jest ona uniwersalna wiekowo, sprawdzi się zarówno w przypadku dzieci, młodzieży czy dorosłych.

Forma wykonania zadania jest dowolna – można pisać, rysować, wyklejać. Nie ma tutaj złych odpowiedzi, każda z nich jest dobra, jeśli jest zgodna z tym, co czuje i myśli osoba ją wypełniająca.

Oczywiście, szczególnie rodziców, zachęcam do wspólnego (równoległego) wypełniania wyraz z dzieckiem i oczywiście rozmowy po zakończeniu zadania na temat zamieszczonych na karcie informacji.



http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/emocje-wielkanoc.pdf


/https://emocjedziecka.pl/wielkanoc-karta-pracy/


Poniżej znajdziecie Państwo ćwiczenia do treningu umiejętności emocjonalno - społecznych. Zachęcam do wspólnej zabawy razem z dziećmi :)

http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/Trening%20kompetencji%20emocjonalno-spo%C5%82ecznych.pdf


  • 07.04.2020



Drodzy Rodzice!
Kochani Uczniowie!
Wiem, że to dla Was trudny czas i na pewno macie wiele obowiązków. Jest to też jednak dobry moment na podjęcie w Waszych domach rozmów związanych z tolerancją, empatią i szacunkiem do drugiego człowieka.

Chciałabym Was zachęcić do udziału w Ogólnopolskiej Akcji "Kartka dla Medyka".

Celem akcji jest podziękowanie lekarzom, pielęgniarkom, ratownikom medycznym oraz wszystkim osobom pracującym w służbie zdrowia za ich trudną i ważną pracę. Jest to jednocześnie znak, że szanujemy to, co robią dla całej ludzkości.

W ramach akcji możecie wykonać pracę plastyczną (kartkę z życzeniami, komiks) dowolną techniką, napisać wiersz lub piosenkę. Niech to będzie Wasze podziękowanie. Zdjęcia wykonanych prac możecie przesyłać na adres:
orlikomarta@gmail.com

do 10 kwietnia. Bardzo proszę o podpisanie prac w prawym górnym rogu, imię, nazwisko i klasa. Wszystkie prace zostaną opublikowane na stronie internetowej naszej szkoły.
Nie wiem czy wiecie, ale dziś - 7 kwietnia - obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia i Pracownika Służby Zdrowia. Doceńmy tych, którzy co dzień narażają swoje zdrowie i życie dla dobra innych.

Drodzy Rodzice udział w akcji jest dobrowolny i jednoznaczny z wyrażeniem zgody na gromadzenie, udostępnianie oraz publikację zdjęć na stronie internetowej szkoły.

Życzę dużo zdrowia i pogody ducha
Pozdrawiam serdecznie.

Pedagog szkolny


  • 03.04.2020

    Witajcie!

    Dziś kolejna dawka ciekawych eksperymentów do wykonania w domu.

Nie nudzimy się, tylko prosimy rodziców o pomoc i do dzieła! :)


1. Na początek - jak polecieć w kosmos?

Dzieci będą miały za zadanie skonstruować własną rakietę kosmiczną, która uniesie się w powietrze. Proponuję wykonanie doświadczenia “Jak skonstruować rakietę kosmiczną”, które zawiera szczegółową instrukcję wykonania pojazdu. Jak to zrobić? Wejdźcie w poniższy link, a wszystkiego się dowiecie.

https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/jak-zbudowac-rakiete-kosmiczna

2. Jak związać mocny węzeł?
Zaangażuj dzieci w aktywność, rozwijającą sprawność manualną i precyzję! Zaproponuj im naukę wiązania krawata oraz różnych rodzajów węzłów. Dokładne instrukcje do takich zadań znajdziesz w opisach doświadczeń pt. “Wiązanie krawata” oraz “Jak wykonać węzeł?”. Scenariusz znajdziesz w linku:

https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/jak-matematyk-wiaze-krawat


3. Jakie eksperymenty można przeprowadzać w kuchni?

Jak zachęcić dziecko do współpracy w kuchni? Przeprowadź z nim proste doświadczenia z wykorzystaniem różnych rodzajów cieczy oraz kostek lodu! Dokładne opisy odnajdziesz w propozycji ćwiczeń pt. “Co się unosi na wodzie?”, “Zmiana gęstości cieczy” oraz “Wieża z cieczy” w scenariuszu "Dlaczego kamień tonie?".

https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/dlaczego-kamien-tonie

4. Jak przekazać tajną wiadomość?

Zaangażuj dzieci we wciągającą i wymagającą koncentracji aktywność! Zaproponuj im, aby wraz z rodzeństwem poćwiczyły kodowanie i odkodowywanie informacji. Pomoże w tym opis zabaw dotyczących szyfrowania, takich jak: “Skytale”, “Tajemnicze karteczki” oraz “Maszyna szyfrująca Cezara”. Materiały i instrukcje znajdziesz w linku:

https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/jak-przekazac-tajna-wiadomosc

5. Jak bronić się przed wirusami?
Dzięki scenariuszowi lekcji "Dlaczego mam katar i boli mnie gardło?" Twoje dziecko nauczy się dobrych nawyków zdrowotnych: dowie się, jak dbać o swoją odporność, jak prawidłowo kichać i myć ręce. Poszerzy również swoją wiedzę na temat wirusów. Wszystko w linku poniżej:
https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/dlaczego-mam-katar-i-boli-mnie-gardlo

Zachęcam Was również do szukania inspiracji samemu ;)
Pozdrawiam i do zobaczenia :)

  • 02.04.2020



KOCHANI!!!

2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

„Coroczne obchody Światowego Dnia Wiedzy na Temat Autyzmu mają (…) zwrócić uwagę na niedopuszczalną dyskryminację, nadużycia i izolację, jakich doświadczają ludzie dotknięci autyzmem i ich najbliżsi. Jak podkreśla Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych, osoby z autyzmem są równe wobec prawa i przysługują im wszystkie prawa człowieka i podstawowe wolności. (…) Pomóżmy im zrealizować swój potencjał i sprawmy, by mogli oni korzystać z istniejących możliwości oraz cieszyć się dobrobytem – jest to ich prawo przyrodzone” podkreślił w swoim przesłaniu Sekretarz Generalny ONZ, Ban Ki-moon.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) autyzm występuje u 1 na 100 dzieci, co oznacza, że w naszym kraju żyje nas, osób z autyzmem, 400 tysięcy. To jak jedno spore miasto. Ale tu liczby się nie kończą, bo z autyzmem żyjemy nie tylko my, ale także nasi rodzice, rodzeństwo, opiekunowie, co sprawia, że jest nas nawet 3 mln.

A Ty? Znasz taką osobę, rodzinę? A może Twoje dziecko ma takiego kolegę lub koleżankę w szkole? Czy chcesz nas poznać i zrozumieć? Czy wiesz, jak możesz nam pomóc?

2 kwietnia KOLOR NIEBIESKI da osobom z autyzmem i ich rodzinom nadzieję na lepsze życie.

Każdy może wyrazić swoją solidarność: oświetlić budynek na niebiesko, dodać niebieski kolor do ubrania, lub ubrać się cały na niebiesko, propagować logo akcji w Internecie (np. na Facebooku),

Niech w ten jeden dzień w roku będzie Nam niebiesko, aby każdy kolejny stał się łatwiejszy dla osób z autyzmem :)




  • 01.04.2020


Krótki poradnik o tym, jak radzić sobie ze stresem w czasie pandemi:



  • 27.03.2020


Siedzimy w domu - i co dalej? Co robić? Jak spędzać czas? Spójrzcie na poniższą grafikę, może pomoże ;)





  • 26.03.2020

Jak się skutecznie uczyć w domu? Kochani Uczniowie, zachęcam do przyjrzenia się poniższej grafice! Świetna pomoc dla Was ;)

Dacie radę!




  • 25.03.2020

Nadszedł dość ciężki dla nas wszystkich czas. Zdalne nauczanie, „siedzenie” w domu, zewsząd docierające do nas informacje na temat nowych zachorowań na koronawirusa... Męczy nas to, prawda?
Dlatego też mam dla Was propozycję – spędźcie czas aktywnie, kreatywnie, i pożytecznie zarazem.

Przedstawiam Wam propozycję na spędzanie czasu wolnego w domu.
Myślę, że wszyscy będziecie się świetnie bawić, a przy okazji czegoś ciekawego się dowiecie.

A może zrobicie coś na kształt albumu z Waszych poczynań?

1. Jak stworzyć naturalnie piękne pisanki?

Jak za pomocą owsa, buraka i marchwi stworzyć przepiękne pisanki, które ozdobią wielkanocny stół? Sprawdź poniższy link .Znajdziesz w nim ciekawe doświadczenie "Gdzie w roślinach są ukryte barwniki", zawierające szczegółową instrukcję. Podczas eksperymentu przygotujesz różnokolorowe pisanki z użyciem roślinnych barwników!

https://youtu.be/gnGmdX2gJ6g
https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/czym-pomalujemy-wielkanocne-pisanki

2. Jak przeprowadzić musujący eksperyment?


Dzieci poczują się jak w laboratorium! Do wykonania doświadczeń potrzebne będą tabletki musujące, moździerz, balonik, woda i plastikowa łyżeczka. Szczególnie polecam eksperyment “Tabletki musujące”, zawierający m.in. witaminę C.

https://youtu.be/MkTcbd-e7TE

https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/dlaczego-woda-utleniona-sie-pieni

3.Czy na misce można grać?

Jak za pomocą codziennie używanych przedmiotów w kuchni zainspirować dziecko do poznawania tajników dźwięku? Polecam prosty eksperyment do przeprowadzenia z dzieckiem przy okazji przygotowywania obiadu.

https://youtu.be/qroo03geaSs

https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/dlaczego-mozemy-rozmawiac-przez-telefon


4. Jakie tajemnice kryje DNA?

Wyizolowanie DNA nie jest trudne! Sprawdź nasze proste doświadczenie, dzięki którym wspólnie z dzieckiem wyodrębnisz DNA z brokułu. Wszystkie informacje i instrukcje znajdziesz pod linkiem:

https://youtu.be/22brXbnFE3g

https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/jak-wyglada-moje-dna


5. Czy można ożywić świat na papierze?

Dowiecie się, jak zrobić animację. Wykonajcie proste i jednocześnie bardzo efektowne doświadczenie, polegające na stworzeniu autorskiego krótkiego filmu rysunkowego (kineografu).

https://youtu.be/X25sLUU1yvE

https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusz/jak-zrobic-prosta-animacje




Te i inne pomysły na kreatywne spędzanie czsu znajdziecie na stronie

https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/aktualnosci/odwolane-lekcje-uczniowie-moga-kreatywnie-spedzic-ten-czas


  • JĘZYK ANGIELSKI klasa "0"



Dla zainteresowanych - aplikacja do nauki języka angielskiego:

https://englishplaybox.pl/dla-rodzicow


Serdecznie polecam :)


  • 24 - 25. 06. 2020

    Moi Kochani uczniowie!

    Kończymy już rok szkolny, ale na zakończenie chciałabym abyście pobawili się przy piosence "If you happy..." Mówi ona do Was abyście, jeśli jesteście szczęsliwi, klasnęli w dłonie, tupali nogami, krzyczeli hurrraaa!

    Życzę Wam radosnych, bezpiecznych wakacji.

    Do zobaczenia w nowym roku szkolnym!

    https://www.youtube.com/watch?v=M6LoRZsHMSs



  • 10.06.2020


http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/wheelsonbus_worksheet.pdf



04. 06. 2020

Hallo!

Poznajcie nowe sówka:

boat [bołt] - łódź

plane [plejn] - samolot


Obejrzyjcie filmik. Skupiamy się głównie na słówkach z lekcji:
https://www.youtube.com/watch?v=biX7NNxw_w8

Teraz karta pracy. Drukujemy, łączymy krpoki i kolorujemy. The bus is yellow!


http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/dot.to.dot.worksheet.pdf

A na koniec piosenka:

https://www.youtube.com/watch?v=cjyRJc5lZb0

Have fun!


03. 06. 2020

Children's Day!


Happy Children's Day!

Poniżej, w linku, piosenki dziecięce. Pierwsza z nich dotyczy Dnia Dziecka.

https://www.youtube.com/watch?v=Y_0lYoTQ6Go&t=250s


Do obejrzenia bajeczka – Dzień Dziecka u Świnki Peppy :)

https://www.youtube.com/watch?v=XcjJP5QtpQk

A dla chętnych – karta pracy:

http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/children'sDay.pdf





27 - 28. 05. 2020

Transport words

Witajcie,
dziś poznacie słownictwo związane z transportem - czyli nazwy pojazdów.

Wheel [łiil] – koło

car [kaa] – auto

bus [bas] -autobus

bike [bajk] – rower

train [trein] – pociąg

tractor [trakto(r)] – ciągnik

lorry [lori] – ciężarówka

motorbike [motobajk] – motocykl

scooter [ksute(r)] – skuter

Kto ma płytę, słucha piosenki „At the crossing”.


https://www.youtube.com/watch?v=B2S6g3OigmQ

Karta pracy – kolorujecie te pojazdy, które poznaliście na zajęciach. Wskazujecie palcem i nazywacie kolejno.
https://www.anglomaniacy.pl/pdf/transportB.pdf

Kolejna karta pracy to labirynt. Pomóżcie tacie bezpiecznie odnaleźć drogę do ciągnika.
http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/labirynt-traktor.pdf

Have fun!



20 - 21. 05. 2020

We wtorek Dzień Mamy. Dlatego w tym tygodniu nauczcie się piosenki nr 18 z płyty.

Słownictwo do piosenki:

mummy [mami] – mamusia
she is very busy [szi iz veri bizi] – ona jest bardzo zajęta

she is cooking [szi iz kukin] – ona gotuje

she is shopping [szi iz szopin] – ona robi zakupy

she is working [szi iz łorking] -ona pracuje

she is mending [szi iz mending] – ona naprawia

she is cleaning [ szi iz klinin] – ona sprząta

she is cuddling [szi iz kadlin] – ona się przytula

you are a special, mummy [ju ar e speszial mami] – jesteś wyjątkowa mamusiu

thank you [tenk ju] – dziękuję

I love you [aj low juu] – kocham cię

Poniżej karta pracy - tort dla mamy:
http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/ang_tort.pdf

http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/heart.pdf


12 - 13. 05. 2020

Farm!

Hallo!

Znacie już nazwy zwierząt, dziś nauczycie się nazw zwierzęcych dzieci:

duckling [dakin] – kaczątko

chick [czik] – kurczak

calf [kaf] – cielę

lamb [lamb] – owieczka

I'm a mummy/daddy – jestem mamą/tatą

Teraz wykonujemcie karty pracy: 1) rysujecie na farmie zwierzątka; 2) łączycie zwierzęta w pary;

Obie karty kolorujecie.

Have fun!

http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/farm.pdf

Kto ma w domu płytę, słucha piosenki nr 12 oraz nagrania nr 13.


06 - 07. 05. 2020

Na wsi!

Hallo!

Kochane dzieci, dziś nauczymy się nazw zwierząt.

cat [kat] - kot

dog [ dog] - pies

bird [berd] - ptak

rabbit [rabit] - królik

chicken [cziken] - kurczak

duck [dak] - kaczka

cow [kał] - krowa

horse [hors] - koń

pig [pig] -świnia

sheep [sziip] - owca

goat [gołt] - koza

https://www.youtube.com/watch?v=EwIOkOibTgM


A teraz robicie kostkę ze zwierzętami. Gotową kostką rzucacie i podajecie nazwę zwierzęcia, które wypadło.

https://i.pinimg.com/originals/ac/0a/ec/ac0aec2039f2a685e5070619f827c907.jpg

Have fun!

See you!



29 - 30. 04. 2020

Czynności.

Hallo!

Kochani!

Słuchamy piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=hft6uJQIF4g

Poniżej słownictwo do piosenki:

I can dance [ai ken dens] - umiem tańczyć

I can swing [ai ken słing] - umiem bujać się / kołysać się

I can sing [ai ken sing] - umiem śpiewać

I can jump [ai ken dżamp] - umiem skakać

I can run [ai ken ran] - umiem biegać

I can shout [ai ken szołt] - umiem krzyczeć

Can you... [ken ju] - czy potrafisz...?

inne słowka:

I play [ai plaj] - bawię się

laugh [laf] - śmiać się

cry [kraj] - płakać

shake [szejk] - trząść się

hide [hajd] - ukryć się


a teraz zadanie: rysujecie swoją ulubiną czynność.


Miłej pracy :)

see you!


22 - 23. 04. 2020

Kochani,
w tym tygodniu powtórzymy sobie słownictwo dotyczące pogody.

Pomoże Wam w tym poniższy filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=kAemfCkm43U&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1jpNv5MFijizTjL1KLfvisMV1oFbBdwwvwUSN_fUsNenC5ZXJglLGWCVg

A teraz karta pracy. Wyjrzyjcie przez okno i sprawdźcie jaka jest pogoda. Teraz pokolorujcie ten obrazek, który jest najbardziej zbliżony do pogody, jaka jest za oknem.

Następnie dopasowujecie sytuacje do pogody.

Dobrej zabawy :)

http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/Weather_22-23.04.pdf

See you!


15 - 16. 04. 2020

Hallo!


How are you feeling today? [hał ar ju filinn tudej] – Jak się dziś czujecie?

Kochane dzieci, powtarzacie słówka dotyczące uczuć, możecie wykorzystać filmik z You Tube, który zmieściłam przed świętami. Jeżeli macie płyty z książki w domu, słuchacie nagrań 10 i 11.

Słownictwo z książki:

I'm [ajm] – jestem...

  • happy [hapi] – szczęśliwy
  • sad [sad] – smutny

  • angry [engri] – zły

  • calm [kalm] – spokojny

  • frightened [frajtnd] – przerażony

  • surpised [suprajsd] – zaskoczony

  • worried [łorid] – zmartwiony

Powtarzamy liczby 1-10

1 – one [łan]

2 – two [tuu]

3 - three [frii]

4 – four [foo(r)]

5- five [fajw]

6 – six [siks]

7 – seven [sewen]

8 – eight [ejt]

9 – nine [najn]

10 – ten [ten]

Poniżej znajdują się linki do kart pracy.

  • Kolorujecie buźki wg wskazówek, po pokolorowaniu proszę je policzyć (wg kolorowych minek).

https://en.islcollective.com/preview/201212/f/color-by-emotions_38359_1.jpg

  • Kolorujecie tyle kółeczek, ile wskazuje Wam liczba:

https://cdn4.vectorstock.com/i/1000x1000/44/48/numbers-for-kids-worksheet-for-kindergarten-and-vector-20344448.jpg

  • Liczycie ilość przedmiotów i zkreślacie odpowiednią cyferkę w kółeczko:

https://www.kindergartenworksheets.net/images/worksheets/numbers/kids-math-numbers-worksheet-printable.png

See you!




Happy Easter!!!

:)


  • 01 - 02.04.2020


Kochane dzieci, powoli zbliżamy się do Świąt Wielkanocnych. Dlatego też na ten czas proponuję Wam piosenkę o wielkanocnym króliku.
Piosenka w linku:

https://www.youtube.com/watch?v=lSrjE8DKHyg


Do tego karty obrazkowe, które sami możecie pokolorować, następnie bawimy sie np. w memory. Kto potrafi czytać dobiera pary na zasadzie obrazek - napis, ten kto nie potrafi czytać drukuje sobie kartę z obrazkami razy dwa, szuka par na zasadzie obrazek - obrazek.
Karty obrazkowe w linku:


https://www.anglomaniacy.pl/pdf/easter-abc-flashcards.pdf


Słówka:

bunny [bani] - królik

chick [czik] - kurczak

duckling [daklin] - kaczątko

egg [eg] - jajo

hen [hen] - kura

lamb [lam] - owieczka



  • 24 - 25.03.2020

Witajcie. Przesyłam Wam link; znajdziecie tu słowniactwo dotyczące emocji - uczymy się słówek :)

https://www.youtube.com/watch?v=LF3crlV28xA

Poniżej karta pracy do wykonania na podstawie słownictwa z filmiku.
https://image.slidesharecdn.com/feeling-1212226723688581-9/95/feeling-1-728.jpg?cb=1212504269

Pozdrawiam i do zobaczenia.
:)


DORADZTWO ZAWODOWE

Jak zaplanować przyszłość edukacyjno – zawodową? Ja na rynku pracy.

1. Analiza własnej osoby

a) Sztuka autoprezentacji

b) Profesjonalny wizerunek


2. Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej

a) Rozmowa kwalifikacyjna
b) Zapoznanie ze schematem rozmowy

c) Pytania, ktore nie powinny paść w trakcie rozmowy

d) Jak odpowiadać na trudne pytania

e) Najczęściej zadawane pytania

f) Zasady prowadzenia rozmowy

g) Zachowania niekorzystnie świadczące o kandydacie


3. Profesjonalne dokumenty aplikacyjne wizytowką w kontaktach z pracodawcą

a) Curriculum Vitae

b) List motywacyjny uzupełnieniem CV

c) CV europejskie

d) Zasady tworzenia indywidualnych planów kariery zawodowej



  • 23. 04. 2020

    Moja przyszłość edukacyjno - zawodowa. Umiejetności a zawód.

    Moi Drodzy,

    Umiejętności

    To czynności, które potrafisz wykonywać. Umiejętności nabywasz podczas nauki w szkole, pracy zawodowej, a także podczas realizacji swoich zainteresowań. Wszystkie umiejętności, które nabywasz w ciągu życia można podzielić na:

    umiejętności adaptacyjne (głównie cechy charakteru) są zdobywane we wczesnej fazie życia w środowisku rodzinnym, przedszkolnym, szkolnym, dzięki przebywaniu z innymi ludźmi oraz procesowi intensywnej edukacji. Umiejętności te decydują o możliwościach adaptacji człowieka do środowiska, w którym aktualnie się znajduje, ułatwiają właściwe kontakty z innymi osobami (w pracy z przełożonymi, współpracownikami) oraz pozwalają dobrze zorganizować czas.

    Przykłady umiejętności adaptacyjnych: zorganizowanie, kreatywność, punktualność, entuzjazm, uprzejmość, odpowiedzialność.

    umiejętności uniwersalne są przydatne w życiu i w każdej pracy;

    Obejmują one cztery grupy umiejętności dotyczących:

    danych - umiejętność liczenia, kosztorysowania, analizowania, archiwizowania,

    informacji - umiejętność szybkiego kojarzenia faktów, planowania, pisania, badania, przetwarzania,

    ludzi - umiejętność pomagania, nauczania, doradzania, kierowania, współczucia,

    rzeczy - umiejętności mechaniczne: budowanie, obsługiwanie i naprawianie maszyn, wytwarzanie, rzeźbienie.

    Zdolności

    Zdolność oznacza biegłość, sprawność czy zręczność w wykonywaniu pewnych zadań w danym czasie, bez jakiegokolwiek treningu. Najwyższy stopień rozwoju uzdolnień określa się terminem – talent, czyli zbiór różnych zdolności umożliwiających twórcze wykonywanie jakiegoś zadania na najwyższym poziomie.

    Przykłady zdolności: rachunkowe, techniczne, werbalne/słowne, kierownicze, artystyczne/twórcze.

    Kwalifikacje

    To specyficzne umiejętności zawodowe, zdobywane w procesie uczenia się, potwierdzone odpowiednim dyplomem, świadectwem i związane z wykonywaniem konkretnej pracy. Często są one specjalistyczne i przyporządkowane do konkretnego stanowiska.

    Przykłady kwalifikacji: znajomość księgowości, gotowania, pieczenia, nauczania, obsługi konkretnego urządzenia, ratownictwa medycznego.


    W linku znajdziecie ofertę edukacyjną szkół ponadpodstwawowych na przyszły rok szkolny w naszym powiecie. Chciałabym abyście ją przejżeli, a następnie odpowiedzieli na pytania:

    - jakie są typy szkół ponadpodstawowych w naszym powiecie?
    - ile lat trwa nauka w danej szkole?
    - jakie zawody są przyporządkowane do danej szkoły?
    - jakie umiejętności - Waszym zdaniem - potrzebne są do wykonywania danego zawodu?

    https://staszowski.eu/www19/pliki/2020/03/Oferta-edukacyjna-na-rok-szkolny-2020_2021-1.pdf


https://mapakarier.org/paths


  • 02.04.2020


Zawody w moim najbliższym otoczeniu


„Praca” to…
• celowa działalność służąca zapewnieniu człowiekowi dóbr materialnych;
• działalność, która pozwala na samorealizację, rozwój osobowości;
• działanie, które zapewnia stały dopływ środków finansowych niezbędnych do życia;
• złożony proces aktywności ludzkiej – zarówno fizycznej jak i umysłowej;
• zajęcie, dzięki któremu człowiek zmierza do wyznaczonego przez siebie celu.
„Pracownik” to…
osoba, która wykonuje określonego rodzaju pracę na rzecz pracodawcy, w wyznaczonym przez niego miejscu i czasie, za co przysługuje jej wynagrodzenie.
„Zawód” to…
zbiór zadań (czynności) wymagających odpowiedniej wiedzy i umiejętności, zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki.

Waszym zadaniem na dziś jest zrobić listę zawodów, z którymi stykacie się na codzień. Który z nich wydaje Wam się najbardziej atrakcyjny?




Proszę o przejrzenie stron internetowych szkół ponadpodstawowych z uwzględnieniem punktowanych przedmiotów.

11-04-2021, M. O.
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.