Renata Stefaniak - Żuraw
- 04 - 08. 05. 2020
http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/R04-08.05.2020r.pdf
- 27 - 30. 04. 2020
Witam Was w ostatnim tygodniu kwietnia. Przykro, że nadal musimy spotykać się tylko na odległość. Myślę, że większość rodziców mimo trudnej sytuacji owocnie pracuje z Wami w domu ( choć nie wszyscy odsyłają wykonane prace). Możecie zrobić zdjęcia, filmy, dzięki którym będę miała stały kontakt z Wami. Przesłany materiał ćwiczcie codziennie, po parę minut. Liczę na pomoc rodziców i zrozumienie. Pamiętajcie, że jestem do Waszej dyspozycji. W razie pytań przypominam mój email: renata10z@onet.pl
A oto koleje ćwiczenia na nadchodzący tydzień 27.04 – 30.04.2020r.:
http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/R.%C5%BBuraw_27-30.04.2020r..pdf
- 20 - 24. 04. 2020
Zajęcia logopedyczne 20-22.04.2020r.
Drodzy Rodzice, Drodzy Uczniowie
Zajęcia terapii logopedycznej są formą pracy indywidualnej, gdyż dzieci różnią się rozwojem kompetencji językowych. Terapia logopedyczna uwzględnia indywidualne możliwości dziecka, wiąże się to z zindywidualizowaniem metod pracy , przebiegu etapów terapii oraz zasadą systematyczności w wykonywaniu ćwiczeń. W obecnych warunkach jest to niezmiernie trudne, dlatego w dalszym ciągu zachęcam Państwa do domowej formy terapii.
Do tej pory dzieci otrzymywały karty pracy z prowadzonych zajęć logopedycznych w celu utrwalenia zrealizowanego na zajęciach materiału i wdrażania do systematycznych ćwiczeń w domu. Obecnie materiał do pracy z dzieckiem jest zamieszczony na stronie szkoły. Z mojej strony wielka prośba do rodziców, aby w miarę możliwości drukować przygotowane materiały i wklejać do zeszytu logopedycznego. Wyuczone wiersze można przesyłać w formie filmiku na moją pocztę e-mail : renata10z@onet.pl.
Jeśli ktoś nie ma drukarki, prosiłabym przepisać zadania do zeszytu. ( Do tej pory tylko jedna uczennica przysłała zdjęcie wykonanych zadań logopedycznych.)
Większość ćwiczeń będzie w dalszym ciągu w formie powtórek – czyli utrwalenia prawidłowej realizacji tych głosek, które były ostatnio ćwiczone. Z podanych ćwiczeń proszę wybierać zagadnienia dotyczące Państwa dziecka, gdyż nie możemy stosować formy imiennej w przekazywanych materiałach. Zadania będą podawane dla 3 grup wad :
• w zakresie szeregu syczącego – głoski s, z, c, dz
• w zakresie szeregu szumiącego – głoski sz, ż, cz, dż
• w zakresie realizacji głoski l/r .
Ćwiczenia do pracy w linku:
http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/Logopedia.R%C5%BB_20.-22.04.2020r..pdf
- 15.04.2020
http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/logopediaR%C5%BB_15.04.2020.pdf
- 6-8.04.2020
http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/LogopediaR%C5%BB_6-8.04.2020.pdf
- 31.03.2020 Logopedia
http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/Logopedia_31.03.pdf
- Materiały edukacyjne do samodzielnej pracy w domu klasa I - od 16 do 25 marca 2020 w linku poniżej:
http://zpowiazownica.staszow.pl/uploads/pliki/Dokumenty/NewFolder/Renata%20Stefaniak-%C5%BBuraw%20-%20Materia%C5%82y%20do%20samodzielnej%20pracy%20w%20domu%20klasa1.pdf
- Logopedia - Renata Stefaniak-Żuraw – ćwiczenia logopedyczne dla uczniów do pracy w domu
( 23-27marca)
W związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego w naszym kraju oraz niemożnością prowadzenia zajęć logopedycznych w naszej szkole bardzo proszę o ćwiczenia w domach z Waszymi dziećmi.
Poniżej znajduje się też kilka ćwiczeń logopedycznych, które możecie Państwo wykonywać z dzieckiem w domu. Proszę o znalezienie chociaż 10 minut każdego dnia na ćwiczenia. Niech będzie to forma zabawy.
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH:
1. Ćwiczenia słuchowe – stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.
Przykłady:
„Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy, różne sprzęty, pojazdy, zwierzęta.
-
Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
-
Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (Z ilu wyrazów składa się zdanie: Mama czyta książkę. (3))
-
Dzielenie na sylaby imion dzieci, rzeczy, zwierząt.
-
Wyszukiwanie imion dwusylabowych i trzysylabowych.
-
Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej.
·„Co to za wyraz?” – rodzic i dziecko naprzemiennie głoskują wyrazy i zgadują. (m – a – m – a (mama), b – a – l – o – n (balon) itp.
·„Co słyszysz na początku / końcu/ w środku wyrazu?” (nagłos: kot (k), owoc (o) itp., wygłos: rak (k), kos (s) itd., śródgłos: bok (o), rak (a) itp.
2. Ćwiczenia oddechowe – poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.
Przesyłam link do ciekawych propozycji ćwiczeń oddechowych:
http://zabawkilundi.pl/blog/cwiczenia-oddechowe-dla-dzieci/
3. Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych – u większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych – języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego. Czasem przyczyną wady wymowy są nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów mowy, np. zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, przerośnięty język, zbyt duża masa języka, rozszczep wargi itp. Przyczyną bywają także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem. Konieczne są w tych wszystkich wypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia prawidłowego połykania.
Ćwiczenia warg:
-
Cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
-
Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,i-a,u-o,o-i,u-i,a-o, e-oitp.
-
Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
-
Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
Ćwiczenia języka:
-
„Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
-
Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
-
Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
-
Kląskanie językiem.
-
Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust.
-
Język przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
-
Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.
Poniżej ciekawy link do ćwiczeń buzi i języka:
http://www.brzeczychrzaszcz.pl/2020/03/gimnastyka-buzi-i-jezyka-karty/
Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
-
Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
-
Płukanie gardła ciepłą wodą.
-
„Chrapanie” na wdechu i wydechu.
-
Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
Ćwiczenia policzków:
-
Nadymanie policzków –„ gruby miś”.
-
Wciąganie policzków –„ chudy zajączek”.
-
Naprzemiennie „ gruby miś” –„ chudy zajączek”.
-
Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.
Przedstawione ćwiczenia są propozycją, nie musicie Państwo wykonywać ich wszystkich jednego dnia.
Życzę udanej zabawy !